vrijdag, februari 11, 2005

Het Zwanewater


Vanmorgen was ik hier. Mooi zonnig weer, maar vroeg, het licht was nog een beetje rood.
Ook in het Zwanewater zegt men aan natuurbeheer te doen. Echter, en de heren onder ons zullen dat beamen, beheren wordt vaak verward met bewerken. Beheren is een zeer verantwoordelijke taak die, het woord zegt het, door heren wordt gedragen. En, een heer arbeid nooit.
Bewerken echter is een aktiviteit die voorral bestaat uit werk, afgezien van brood uit een trommeltje eten en shag roken.
Wat abusievelijk natuurbeheer wordt genoemd is bewerken. het bestaat uit zagen, omhakken, graven, omheinen en maaien en dergelijk werk. Het is volslagen fout om hiervoor het woord beheren te bezigen.
Er is in Nederland geen vierkante meter grond die niet wordt bewerkt. Zelfs het strand wordt geharkt en opgespoten. Het begrip natuurbeheer dient te worden vervangen door landschapsbewerking.

Comments:
De zon heeft zijn warme handen
over de luttele hectaren groen gelegd
Zo is het wel goed, denkt men dan.

Fragment uit het gedicht Park, uit de bundel Nagelaten gedichten van de bekende Rotterdamse dichter Riekus Waskowsky.
 
Gerrit, je gedichten zijn een gewaardeerde toevoeging aan de foto's.

Mijn huidige fotoproject is een voortzetting van een project over woord en beeld. Waarin ik heb onderzocht wat de relatie is tussen beelden en woorden.
Ik vind het nu heel boeiend om te merken dat jouw teksten maken dat ik weer anders naar de beelden kijk.
 
Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?